søndag den 6. oktober 2013

Mine refleksioner over innovationsugerne 39 - 41 2013

I denne blog vil jeg reflektere over mit arbejde, som underviser på VIA University College, Campus Horsens.


Innovationsugerne 39-41 2013.


Vi går i morgen, mandag d. 07.10.13, på VIA University College Campus Horsens  i gang med den sidste uge af i alt 3 innovations uger. Disse innovations uger er skrevet ind i studie orienteringerne på alle uddannelser og deltagelsen for de studerendes vedkommende er tvungen.
De deltagende er primært danske og internationale studerende fra 3 semester fra 10 uddannelser på campus og der er ca 465 deltagende, som i den anden uge bliver delt ud på 5 forskellige teams, 2 danske og 3 internationale.   
Forløbet udløser 5 ECTS point og er en del af uddannelsernes pensum.


Entreprenørskab på tværs 2013 på VIA i Horsens
Ni sunde udfordringer får en stærk opbakning


En kort beskrivelse af forløbet.
Forløbet er delt op som en tre trins raket, hvor 1 uge foregår i egen uddannelse, hvor fokus er på forståelse og fagets definition af ´bæredygtighed og sundhedsfremme´ og synliggørelse af disharmonier inden for uddannelsernes områder.
2. uge arbejder de studerende i i sammensatte grupper på 8 personer på tværs af uddannelser med udfordringer stillet af Horsens Kommune. Ved afslutning af 2 uge bliver løsninger på udfordringerne præsenteret for udfordring stiller som kommer med feedback på løsningsforslaget..
I den tredje og sidste uge skal de studerende, med udgangspunkt i modtaget feedback fra kommunens udfordring stiller, opkvalificere løsningsforslaget. som endeligt afrapporteres i en forretningsmodel baseret på Business  Model Canvas Business Model Canvas (youtube), samt en procesrapport af forløbet for endelig godkendelse.


Ud over at planlægningen af forløbet har været tidskrævende og koordinering tungt, er rollen i den 2. uge skiftet fra underviser til facilitator. Denne transformation kan af og til være krævende, da man skal træde ud af rollen og den studerende skal forstå, at man som facilitator ikke har svaret, men nærmere flere spørgsmål. Dette har været lidt af en udfordring for mig.
VI har benyttet Appreciative Inquiry, baseret på 4 D modellen Discover, Dream, Design & Deliver.


En stor udfordring har været at delagtiggøre nogle enkelte af de studerende, da der desværre i nogle af uddannelserne er negative ytringer overfor de studerende,  om nødvendigheden af disse innovationsuger blandt kollegaer.

Dette til trods, er min opfattelse dog, at størstedelen af de studerende har taget innovationsforløbet og samarbejdsformen til sig og fundet ud af, at man bliver nødt til at arbejde tværprofessionelt fremadrettet for løsninger på konkrete problemstillinger, samtidigt med, at det også kan kan være sjovt  og personligt givende.

Blog: Blot en reflektiv konstruktivistk pragmatikers bekendelser

Som nylig MIL studerende og under min læsning af uploadede tekster og læsning/ skimming af bøgerne fra litteraturlisten, er jeg blevet bekræftet i, at læringsteorier er trivielle normaliteter fortolket og akademiseret.

Det er  for mig overvældende, omend jeg kun har berørt et meget lille hjørne af en fantastisk mængde af litteratur af forskellige læringsteorier, der alle ender på “...tvistiske” samtidig med,  at jeg skal forholde mig til de mange teoretikere med deres forskellige twistning og viderebearbejdning af teorierne og anvendelse af diverse mere eller mindre forklarende diagrammer, som konkluderer, at man skal gå fra lærerstyret undervisning til elevstyret undervisning for at opnå Blooms videns og syntese niveau og en læringsprocess sker for individet.

Der er heldigvis andre, der forlængst er nået videre til et langt mere begavet indblik i den læringsteoretiske verden, hvor jeg må tilgå min egen følelse af uvidenhed med en stor mængde af ydmyghed i læsning af de mange læringsteorier. Dog har jeg, som MIL studerende med afsæt i en praksisnær undervisningsverden, fundet Etienne Wengers perspektiv på praksis fællesskaber ganske interessant. At læring foregår i praksisfællesskaber.



Jeg har gennem de 6 år jeg har undervist på VIA i Horsens på bygningskonstruktøruddannelsen (BK uddannelsen) forsøgt at simplificere, til tider ganske indviklede priskalkuler, projekt økonomistyringsprogrammer, projekt og byggesagsbeskrivelser, tidsplans udregning til en overordnet proces forståelse for byggeriets planlægning og styring, som indgår som et fag i en tværfaglig semester case på BK uddannelsen. På alle semestre i BK uddannelsen er fokus  på en tværfaglig case og procesforståelse, hvor Blooms taksonomier har været anvendt i bestræbelserne på at komme på syntese stadiet og Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel, sjældent bliver taget op til debat i større fora.
      
Fig 1: Blooms kognitive taksonomi                                      Fig 2: Hiim Hippes didaktiske relationsmodel


Undervisningen på BK uddannelsen er baseret på PBL undervisning miljø (Problem Based Learning)   Studieordning bygningskonstruktøruddannelsen (p 32 -35) Pædagogiske miljø.                     
       
Fig 3  Principskitse over et semesterforløb                                                                                                                         

                                 

Jeg kan kun glæde mig over, at vi i BK uddannelsen har fundet en formel der også fungerer i praksis. Jeg mener, at det pædagogiske læringsmiljø er implementeret i uddannelsen og fungerer om ikke 100%, så næsten, og det igennem en årrække, da der har været en erkendelse af, at læring sker  for en BK studerende, i en praksisnær kontekst.