søndag den 6. oktober 2013

Mine refleksioner over innovationsugerne 39 - 41 2013

I denne blog vil jeg reflektere over mit arbejde, som underviser på VIA University College, Campus Horsens.


Innovationsugerne 39-41 2013.


Vi går i morgen, mandag d. 07.10.13, på VIA University College Campus Horsens  i gang med den sidste uge af i alt 3 innovations uger. Disse innovations uger er skrevet ind i studie orienteringerne på alle uddannelser og deltagelsen for de studerendes vedkommende er tvungen.
De deltagende er primært danske og internationale studerende fra 3 semester fra 10 uddannelser på campus og der er ca 465 deltagende, som i den anden uge bliver delt ud på 5 forskellige teams, 2 danske og 3 internationale.   
Forløbet udløser 5 ECTS point og er en del af uddannelsernes pensum.


Entreprenørskab på tværs 2013 på VIA i Horsens
Ni sunde udfordringer får en stærk opbakning


En kort beskrivelse af forløbet.
Forløbet er delt op som en tre trins raket, hvor 1 uge foregår i egen uddannelse, hvor fokus er på forståelse og fagets definition af ´bæredygtighed og sundhedsfremme´ og synliggørelse af disharmonier inden for uddannelsernes områder.
2. uge arbejder de studerende i i sammensatte grupper på 8 personer på tværs af uddannelser med udfordringer stillet af Horsens Kommune. Ved afslutning af 2 uge bliver løsninger på udfordringerne præsenteret for udfordring stiller som kommer med feedback på løsningsforslaget..
I den tredje og sidste uge skal de studerende, med udgangspunkt i modtaget feedback fra kommunens udfordring stiller, opkvalificere løsningsforslaget. som endeligt afrapporteres i en forretningsmodel baseret på Business  Model Canvas Business Model Canvas (youtube), samt en procesrapport af forløbet for endelig godkendelse.


Ud over at planlægningen af forløbet har været tidskrævende og koordinering tungt, er rollen i den 2. uge skiftet fra underviser til facilitator. Denne transformation kan af og til være krævende, da man skal træde ud af rollen og den studerende skal forstå, at man som facilitator ikke har svaret, men nærmere flere spørgsmål. Dette har været lidt af en udfordring for mig.
VI har benyttet Appreciative Inquiry, baseret på 4 D modellen Discover, Dream, Design & Deliver.


En stor udfordring har været at delagtiggøre nogle enkelte af de studerende, da der desværre i nogle af uddannelserne er negative ytringer overfor de studerende,  om nødvendigheden af disse innovationsuger blandt kollegaer.

Dette til trods, er min opfattelse dog, at størstedelen af de studerende har taget innovationsforløbet og samarbejdsformen til sig og fundet ud af, at man bliver nødt til at arbejde tværprofessionelt fremadrettet for løsninger på konkrete problemstillinger, samtidigt med, at det også kan kan være sjovt  og personligt givende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar